brochureIG

Toonmoment in Foyer: Mode eindwerken

 

Vera Broeckx & Zeynep Caylar (studenten Specialisatiegraad Mode)

begeleidende sound scape van Dirk Proost en zijn leerlingen Labo nieuwe muziek (SAMWD Lier)

 

Vera Broeckx: afstudeercollectie Specialisatiegraad MODE (2019-2020)

 

De Aboriginals trokken naar Australië waar de mimi’s hen leerden te overleven met respect voor de natuur. Deze sprookjesachtige wezens worden beschreven als extreem dun en lang met een groot hoofd. Hun karakter zou schelms en ondeugend zijn. Als geesten komen ze ‘s nachts naar buiten om te jagen met hun huisdieren of om ceremonies te houden.

Een mimi heeft geen voor of achterkant. Dit wezen staat er zoals hij of zij is, van alle kanten te bewonderen:
een mimi die geschiedenis vertelt en verhalen overbrengt, een mimi die met veel speelsheid en liefde voor texturen en materialen omgaat.

De installatie is als een familie van verschillende identiteiten, klein of groot, met elk zijn geaardheid en eigenschappen, samengebracht in een hernieuwde wereld.
Vera Broeckx' werk is gebaseerd op deze mimi’s, lieve ongevaarlijke wezens gecreëerd vanuit haar dagdromen.

 

 

 

Zeynep Caylar: afstudeercollectie Specialisatiegraad MODE (2019-2020)

 

Voor deze mini collectie neemt Zeynep de klaproos als inspiratiebron.
De klaproos staat voor het broze (het kwetsbare) en het vergankelijke in ons leven. Tegelijkertijd is dit een sterke bloem die zich niet laat tegenhouden door weer en wind.

Het ontpoppen van de papaver tot klaproos vertolkt onze onderliggende, vaak niet zichtbare of geuite vaardigheden. Ook onze kwaliteiten 'ontpoppen' op het juiste moment en in de juiste omstandigheden.
De klaproos heeft een eigenzinnig karakter: groeit daar waar mensen het niet willen en groeit niet wanneer mensen dit wensen.
Haar verschillende kleuren tonen het proces van vergankelijkheid.

Zoals de kledingstukken die je kan aanpassen, verliest de klaproos bepaalde delen maar kan nog steeds nuttig en zinvol zijn. De tentoongestelde stukken hebben strategisch geplaatste ritsen om van vorm te veranderen of 'tot bloei' te komen.

De klaproos in al zijn vergankelijke vormen zorgt voor een uitgepuurde collectie, met inhoud en herkenbare Zeynep-stijl: gevoel voor kleur, materiaal, textuur, variatie in de verschillende stoffen en kwaliteiten. De rits is een tool; een plooi of drapage heeft functionele betekenis, ...

De Aryan stam (Ladakh India) die zich opsmukt met alle soorten beschikbare bloemen was Zeynep's fundamentele startpunt. Dit werd vertaald in minimalistische sterke silhouetten.